Dan Janganlah....

|



Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.(Surah Al-Baqarah: Ayat 42)











Allah Uses Problems To CORRECT US
Some lessons we learn only through pain and failure. It’s likely that as a child our parents told us not to touch a hot stove. But we probably learned by being burned. Sometimes we only learn the value of something… health, money, etc.. By losing it.




“It was the best thing that could have happened to me, for it taught me to pay attention to Allah’s laws.”




 Allah Uses Problems To DIRECT US
Sometimes Allah must light a fire under us to get us moving. Problems often point us in a new direction and motivate us to change. Is Allah trying to get your attention? 




“Sometimes it takes a painful situation to make us change our ways.”




Allah Uses Problems To PROTECT US
A problem can be a blessing in disguise if it prevents us from being harmed by something more serious.




“You intended to harm me, but God intended it for good…"




Allah Uses Problems To PERFECT US
Problems, when responded to correctly, are character builders. Allah is far more interested in our character than our comfort. Our relationship to Allah and your character are the only two things we’re going to take with us into eternity. “We can rejoice when we run into problems…they help us learn to be patient. And patience develops strength of character in us and helps us trust Allah more each time we use it until finally our hope and faith are strong and steady.”




“Allah is at work in your life, even when you do not recognize it or understand it. But it’s much easier and profitable when you cooperate with Allah.”










As salam

Lama sepi. Bukan dah jemu di sini, banyak cerita kehidupan yang telah terjadi. Saya akan kongsikan sikit-sikit, satu-satu. Malas nak kecoh sedangkan situasi hidup tak seperti yang ditulis. Hurmmm, manusia. Saya berpegang kepada kata-kata; Jangan cuba dedahkan aib orang walau sebesar zarah, walau apa pun tujuan dan niat. Bila dah dikatakan 'jangan' makan 'jangan'lah jawapannya. Awak pun tahu, saya pun tahu. Kebenarannya selama hampir beberapa tahun, keadaan masih tidak berubah. Sama. Tapi pernah tanya tak? Sampai bila?

Cukuplah. Dah penat sangat dengan hal-hal macam ni. Dah banyak sangat pengorbanan dah dibuat. Tak kira di pihak siapa pun. Walau kecil, tetap dinamakan pengorbanan. Kesian keluarga. Kalau dapat diundur masa, takkan diredah daerah 'sempit' ini. Ya, bahagia memang dari Tuhan. Bagaimana mahu bahagia jika 'hukum' Tuhan jua diingkari? Jelas. 

Aku tidak mahu menjadi seorang yang naif lagi. Tuhan, dengar lah curahan hati..jika ini yang terbaik Engkau dekatkanlah, mudahkanlah, jika penantian ini mudarat..Engkau sukarkanlah, jauhkanlah. 

Cuma aku ni bukan seorang yang pendendam. Jauh sekali. Itu bukan sifat aku. Aku tiada upaya untuk saling berbalas dendam. Kerana aku berpegang; 'dendam akhirnya akan memakan diri sendiri juga.'

Aku sekadar curahkan apa aku rasa. Jangan redah isi entri di dalam ni jika ianya menyakitkan. Kepada sesiapa jua, tolong jangan.


Terima kasih kerana memahami. 'Aku tak marah, aku ada hak untuk buat apa sahaja di sini tanpa paksaan sesiapa.' Tapi untuk membuka aib orang bukan aku. Aku dah belajar daripada 'cerita' lepas. Yang sudah itu sudahlah kan. Tak boleh terima? Terpulanglah.







Saya:
Jangan ada benci ya, kerana saya tidak sekejam yang disangka. Jangan ambil hatilah ye, ini cuma luahan. Tak de siapa nak ambil tahu pun.Noktah.