Buku Itu....

|


Aku pembaca buku yang tak berhuruf
Aku penatap buku yang tak berhalaman
Aku pencinta buku yang tak bertinta
Aku pencinta buku yang tak bergambar


Hurufnya, huruf terukir di langit
halamannya, berlembar-lembar di awan putih
tinta segaris cahaya di malam pekat
gambarnya, gambar hujan yang wujud dalam mimpi


Ya, akulah pembaca buku itu.
-----------------------------------------------







Katalah apa sahaja...

Aku tidak akan kembali

walau aku telah memaafkan.

Maaf dipinta,

maka maaf yang aku berikan.

Tapi, kalau tak minta maaf pun

tetap aku maafkan.

Walau apapun,

kamu tetap pernah buat baik

pada aku, pada saya.

Terima kasih.



Katalah apa sahaja

Aku tetap mendiam

dari melukakan lagi.



Katalah apa sahaja

cerita kita...

cerita kamu...

cerita dia...

cerita mereka semua...

cukuplah menjadi sempadan

yang tidak mungkin akan dilalui sekali lagi.



Katalah apa sahaja

dunia saya kini sangat indah

memaafkan maka dimaafkan

mengasihi maka dikasihi

jika berupaya untuk mengubah

aku akan ubah semalam

tanpa adanya kamu

hari ini yang saya lalui

saya bahagia...



NOKTAH.